WeLcoMe t0 mY s!mplE bLog..iNi kIsaH keh!duPan sEorAng GaDis reMajA..jangAn lUpe f0llOw sAyA k..sAyAng kMu..sMgA you aLl aKaN hEpI..:)

: : . . N!kah Khitbah . . ::





tetiba lak rasa macam nak update blog nie sal kahwin . . 


tapi sal perkahwinan yang dipanggil sebagai nikah khitbah . . . . 

agar agar nya korang pernah dengar tak soal nie . . 

time aku mula mula dengar member aku cerita pun aku duk fikir apa sebenarnya nikah khitbah yang dimaksudkan dia sebab aku tak pernah dengar soal tu . . 

bile dia kasi aku baca artikel sal tu baru laa aku tahu yang nikah khitbah tu masyarakat or orang melayu laa panggil sebagai nikah gantung  . . . 

lau sal nikah gantung memang aku dah lame laa tahu sebab pernah tengok kat tv . . . 

pernikahan nie boleh elakkan kita dari buat zina dan sebagainya . .

memang ada manfaatnya lebih lebih lagi nikah tu kan satu ibadat . . 

indahkan Islam . . 

pernikahan nie memang boleh bawa ketenangan kepada kita serta nafsu kita dapat dikawal . . 
Firman Allah swt yang bermaksud :
"Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurnia-Nya kerana Allah swt Maha Luas rahmat dan kurnia-Nya lagi Maha Mengetahui." (Surah An-Nuur : Ayat 32)
nikah gantung nie sama je macam nikah yang biasa orang buat tu iaitu :
  • Suami
  • Isteri
  • Wali
  • Saksi
  • Aqad (Ijab Qabul) 

cuma bezanya suami isteri itu tidak tinggal serumah dalam tempoh tempoh tertentu kerana mungkin beberapa perkara . . 
nikah khitbah @ gantung nie ade kelebihannya . . 
so pada pendapat aku laa nikah khitbah nie memang terbaiklaa  . . .
hehehe . . 
pape pun masyarakat sekarang bukannya satu fikiran kan bak kata pepatah rambut sama hitam tapi hati lain lain . . 
macam mana dengan korang . . . 
member aku yang cakap soal nie pun teringin sangat nak nikah khitbah . . 
aku . . ?
mungkin laa teringin juga tapi aku pun teringin nak fallen in love after married . . . 
hehehe . . 
mungkin agar kelakar tapi ada aku kisah . . 
pengalaman cinta yang lalu bukanlah penyebab aku lemah tapi disebabkan apa yang berlaku yang menyebabkan aku cuba belajar erti kehidupan yang sebenar . . 
bangkit dari bayangan yang tak pasti akan jadi milik aku . . 
terima kasih buat cinta yang pernah hadir dalam hidup aku yang banyak mengajar aku soal hati dan perasaan . . 
pape pun aku nak dapatkan restu ibu bapa ku . . 
mereka lebih tahu siapa yang layak tuk aku kan so aku harap diaorang boleh berikan yang terbaik tuk aku . . .
biarlah lau jodoh aku mereka yang cari. . 
janji aku boleh buat dia orang gembira . . 
kalau korang nak tahu lebih lanjut soal nikah khitbah nie korang boleh laa terjah web kat bawah nie
selamat membaca artikel itu dan terima kasih . . 

gambar hiasan shj . .





suke..??like n komen lah ..!!follow me k..(:

0 comments: